Se pare că Pitagora a fost primul care s-a referit la arhetip. În şcoala filozofică a lui Pitagora, numărul este ridicat la rangul de esenţă. Pitagora a spus la început a fost numărul şi întregul univers constituie o armonie a numerelor. Peste o sută de ani, după Pitagora, Platon a spus că noi existăm în două realități: lumea în care trăim, cea reală, fizică și tărâmul non-fizic în care există formele sau ideile. El spune că formele sunt niște modele, tiparuri ideale preexistente, sunt atemporale, absolute și neschimbabile. Tot el, Platon pronunţă maxima: Zeul (Dumnezeu) în veci geometrizează. De aici putem înțelege că Dumnezeu sau Universul, adică lumea fizică și cea non-fizică are la bază niște principii, secvențe și arhetipuri.
Ulterior, aceste idei sunt preluate și dezvoltate de către Sfântul Augustin și de către alții ale căror scrieri l-au influențat pe Carl Gustav Jung. Astăzi, cuvântul arhetip a ajuns să fie un concept-ființă[1] pentru că descrierea și înțelegerea lui înglobează aspecte din mai multe domenii și științe cum ar fi: psihologia, mitologia, spiritualitatea, geometria, fizica, metafizica, neuroștiințele etc.
Dacă aș spune Femeia aceasta este Mama perfectă sau El este Eroul meu, sunt sigură că aș fi înțeleasă ce vreau să spun. Practic atunci când auzim sintagme de acest gen conștiința noastră este învăluită de mituri, povești, simboluri și amintiri proprii pe care le asociem în mod automat acestor doi termeni. Aceste cuvinte reușesc să ne transmită un volum atât de mare și de complex de informații – vizuale, emoționale, intelectuale și mitice – pentru că ele se referă la arhetipuri, tipare ale puterii psihice din mintea inconștientă.
Putem observa arhetipuri în personajele poveștilor pe care le citim copiilor, de acolo ei învață că lumea este diferită, acolo putem întâlni și zâne bune și vrăjitoare rele, zmei și dificultăți care îl ajută până la urmă pe Făt-Frumos să devină un bărbat matur și puternic. În filme, piese de teatru, legende, mituri, în visele noastre și chiar în comportamentul nostru în diferite roluri – mamă, fiică, soră – găsim elemente arhetipale, adică universale.
Arhetipurile sunt niște imagini, simboluri, reprezentări cu care noi rezonăm foarte ușor, de aceea tocmai acest aspect este exploatat în artă, mass-media, publicitate și în cultura pop.
Cea mai simplă definiție pentru arhetip ar fi că arhetipul reprezintă un model comportamental. Aproape toate comportamentele umane sunt ghidate de arhetipuri. Căutăm neîncetat tipare în lumea noastră, mai ales în alți oameni. Observarea oamenilor reprezintă, de fapt, interpretarea puterii lor arhetipale.
Există numeroase serii de arhetipuri. O serie poate cuprinde 4, 6, 12 sau chiar 52 sau 80 de arhetipuri. Unii autori descriu arhetipul și umbra sa, adică defectele. Astăzi, cele mai cunoscute serii de arhetipuri sunt:
De ce există atât de multe serii de arhetipuri? Pentru că fiecare serie are la bază un anumit criteriu.
Pentru mine arhetipurile sunt în strânsă legătură cu sinele, cu centrul ființei – inima, cu simbolul centrului crucii tridimensionale.
Un arhetip are potențialul de a ne trezi imagini, impulsuri, fantezii și emoții, el are patru caracteristici principale:
Jung a descris arhetipurile drept forme prin care se manifestă instinctele, iar instinctele sunt ca niște tipare biologice. Binecunoscutele trei reacții – luptă, fugi sau îngheață – sunt instinctuale, primare. Deoarece aceste tipare sunt preexistente putem spune că arhetipurile sunt previzibile. Dacă am face acum un exercițiu pentru a ne imagina un erou, indiferent de imaginea de ansamblu a eroului pe care o avem fiecare dintre noi în minte, anumite tipare de comportament și trăsături de personalitate vor fi comune, cum ar fi curajul, determinarea și acțiunea. Deci, referindu-ne la arhetipuri, avem în vedere modele de comportament împărtășite de întreaga umanitate.
În Omul și simbolurile sale, Jung explică faptul că arhetipurile sunt piesele vieții în sine – imagini care sunt conectate integral la individul viu prin puntea emoțiilor. Când avem o emoție, aceasta își are originea într-un arhetip sau aparține unui arhetip. Diferitele arhetipuri manifestă aceeași emoție în mod diferit. De exemplu starea de curaj este manifestată diferit de arhetipul Mamei, al Eroinei sau al Amantei. Sau un alt exemplu: iubirea este manifestată diferit de către arhetipul Amantului, al Regelui, al Războinicului sau al Sadicului.
Și poate cea mai importantă funcție a arhetipului este aceea care se referă la generarea semnificației. Fiecare ființă umană are o lume interioară – casa fanteziilor, imaginației și vieții noastre emoționale –, arhetipurile ating emoțiile lumii noastre interioare și dau vieții un sentiment de semnificație personală.
Se pot găsi teste pe internet, dar cel mai bine este să apelați la specialiști, pentru a vă identifica arhetipurile care se exprimă prin voi. Simplul studiu al arhetipurilor este o activitate a cunoaștere de sine. Atunci când cunoaștem ceva, putem recunoaște acel ceva în afara și în interiorul nostru. Acest proces ne permite se ne diferențiem, să ne separăm de acel ceva și prin urmare putem să controlăm acel aspect. (Vezi testul de evaluare Pearson-Marr Archetype Indicator® – PMAI® care măsoară și identifică arhetipurile active în viața ta.)
Marie-Louise von Franz în Dimensiunile arhetipale ale psihicului (2014), spune că Arhetipurile sunt moștenite și ne fac să reacționăm într-un anumit mod la problemele umane de bază, interioare sau exterioare. Deci, ele ne influențează în tot ceea ce facem, gândim și simțim. Și, desigur, îi influențează pe toți cei din jur într-un mod similar.
Arhetipurile reprezintă o cale directă, rapidă, plină de insight-uri și o modalitate extrem de valoroasă de înțelegere a celuilalt și de înțelegere a propriului teatru interior. Tindem să ne gândim la noi ca la o unitate singulară, izolată. Noi, însă, reprezentăm un panteon de personaje arhetipale care coexistă în noi. June Singer, un psihanalist junghian, vorbește despre matricea arhetipală în care existăm cu toții, și poate că este așa – arhetipurile nu sunt lucruri pe care le avem, ci sunt mai degrabă un fel de casă pe care o locuim cu toții.
Psihologul John Rowan definește o subpersonalitate (arhetip) ca fiind o regiune semi-permanentă și semi-autonomă a personalității capabilă să acționeze ca persoană. Astfel, din orice perspectivă sau cu orice nume, ajungem să ne vedem pe noi înșine, noi suntem o colecție de personalități semi-autonome sau arhetipuri.
Fiecare dintre noi ar putea, de exemplu să facă un exercițiu simplu. După vizionarea unui film sau a unei emisiuni am putea să ne punem nu doar în rolul eroului sau al protagonistului, dar în locul tuturor personajelor din acea poveste. Toate acele roluri sunt în noi. În psihodramă acest procedeu se numește decentrare perceptivă. Prin acest exercițiu învățăm să ne detașăm de propria persoană, ne dezvoltăm observatorul interior, putem învăța să direcționăm în mod conștient energia psihică spre o anumită latură a noastră, vom compensa o posibilă poziție de putere în raport cu unele arhetipuri sau roluri și poate de ce nu, vom privilegia o potențialitate inconștientă. Așa începem să vedem cât de complexe sunt mințile noastre și forțele ascunse, adesea opuse, care ne influențează comportamentul.
Vezi în continuare
[1] Există cuvinte-obiect – al căror sens nu se schimbă în funcție de vorbitor – și cuvinte-ființă – care trăiesc odată cu omul care le dă sens și viață utilizându-le. Vorbind despre televizorul din camera de zi, știm cu toții la ce se referă aceste cuvinte. Dacă însă facem un experiment întrebând prietenii ce înțelegi tu prin iubire? s-ar putea să fim surprinși de cât de multe interpretări vom auzi. Practic, dincolo de ce spun dicționarele, fiecare om adăugă sensuri din dicționarul personal de trăiri. De-a lungul timpului cuvintele-ființă au căpătat diverse conținuturi. Exemple de cuvinte-ființă sunt: sinele, mindfulness, spiritualitate. Articolul de față își propune să prezinte conceptul-ființă – arhetip. De ce concept? Pentru că este mai mult decât un cuvânt și pentru că înțelegerea lui înglobează aspecte din mai multe domenii și științe.
COPYRIGHT TATIANAMORARI.RO