Pentru programare ședință psihoterapie tel. 0764.815.898 sau contact@tatianamorari.ro

Psihodrama, terapia prin metode de acțiune sau experiențială

În acest articol vei afla:

- ce este psihodrama și pe cine poate ajuta;

- ce tipuri de probleme se pot aborda cu ajutorul psihodramei;

- ideile cheie ale metodei - teoria rolului, teoria spontaneității, sociometria;

- cât de eficientă este psihodrama în lucrul cu grupurile;

dacă psihodrama are ceva în comun cu formațiunile;

unde să găsiți un bun psihodramatist.

ce este psihodrama?

Psihodrama este o metodă psihoterapeutică. Și este una dintre cele mai vechi: în 2021 a împlinit o sută de ani.


Filosofia psihodramei implică o viziune asupra oamenilor ca fiind capabili de un proces creativ magnific, de sărbătorirea a zeci de roluri... ‒ Adam Blatner


Psihodrama ajută „clienții normali” să își rezolve conflictele; pe cei neurotici îi ajută să își descopere confliclte infantile; pacienții psihotici își pot recăpăta contactul cu realitatea prin acțiunea concretă; iar pacienții nacisici și borderline pot fi ajutați în procesul de separare și de individuare.Grete Leutz


Psihodrama ‒ însemnând psihic în acțiune (de la grecescul psyche pentru „suflet” și drama pentru „acțiune”) ‒ ne ajută să explorăm lumea noastră interioară și exterioară prin acțiune. În majoritatea cazurilor este folosită și următoarea definiție (cu unele diferențe de formulare): Psihodrama este o formă de psihoterapie individuală sau de grup care pune în prim plan relația și prin care persoana este provocată să descopere răspunsuri noi la o anumită situație și să devină o ființă autonomă și spontană. Adică, să-și restructureze modurile disfuncționale de a fi în raport cu ceilalți prin antrenarea resurselor de spontaneitate și creativitate pentru a-și extinde aria de percepție. Psihodrama explorează prin acţiune problemele individului, care își cercetează într-un cadru securizant resursele, îndoielile, dorinţele, blocajele sau visele.


În cazul psihodramei de grup, există un protagonist sau un personaj principal, iar membrii grupului joacă roluri din lumea reală (părinți, prieteni, cunoștințe, trecători întâmplători) sau din lumea interioară (subpersonalitățile persoanei, sentimentele sale). Psihodrama urmărește să arate unei persoane cum interacționează cu adevărat cu lumea din jurul său, cu oamenii și cu ea însăși.


Jacob Levy Moreno, cel care a inventat psihodrama explică: din punct vedere istoric, scrie el, psihodrama reprezintă punctul de cotitură dinspre tratamentul individului izolat, la tratamentul individului în grupuri, dinspre tratamentul individului prin metode verbale la tratamentul prin metode acţionale. În timp ce Freud s-a concentrat să surprindă psihodinamica individului, Jacob Levy Moreno a cercetat sociodinamica grupurilor plecând de la elementele care au fost ignorate până atunci.

Orice tip de problemă poate fi abordat prin psihodramă

Psihodrama poate fi adaptată oricărui tip de problemă, personală sau de grup, a copilului sau a adultului; de la sentimente sufocante sau care se doresc a fi dezvoltate, de la de vinovăție la depresie, de la traume psihologice severe la relații familiale dificile. Metoda funcționează bine pentru a calibra și autoregla emoțiile, pentru creșterea stimei de sine și problemele de comunicare. Cele mai adânci conflicte psihice pot fi apropiate de soluţionare cu ajutorul ei.


Psihodrama este societatea umană în miniatură, astfel se deschid căi spre noi dimensiuni ale ființării şi ceea ce este mult mai important, aceste noi dimensiuni pot fi explorate și experimentate într-un cadru sigur.

Elemente psihodramatice găsim în foarte multe domenii

Unii autori numesc psihodramă orice formă a jocului de rol, doar că psihodrama este mult mai mult decât atât. Astăzi, tehnici și instrumente psihodramatice se aplică în domeniul psihoterapiei, educației, afacerilor, dreptului, instruirii organizaționale, consultanței, în domeniul dezvoltării comunităților, în teatru și în instruirea membrilor de cult. Sociometria, domeniul asociat cu psihodrama, este utilă pentru îmbunătățirea relațiilor în grup și este deosebit de valoroasă pentru dezvoltarea eficientă a echipei în orice loc de muncă.

Perspectiva psihodramatică

De multe ori, termenul de psihodramă este înlocuit cu terapie prin metode de acțiune sau terapie experiențială. Aceasta deoarece tehnici utilizate în psihodramă sunt utilizate în toate domeniile în care există interacțiune umană. Cele mai cunoscute tehnici sunt: jocul de rol, oglinda, scaunul gol, inversiunea de rol, atomul social etc.

Psihodrama este o metodă de acțiune

Moreno credea că o persoană își poate dezvolta individualitatea doar prin acțiunea reală, ceea ce înseamnă că vindecare este posibilă, de asemenea, prin acțiune. Pentru aceasta, în psihodramă se lucrează pe trei niveluri în același timp: emoțional, cognitiv și corporal-comportamental. Spre deosebire de alte orientări terapeutice care pun accent pe un singur nivel.


Spațiul psihodramatic special organizat creează o realitate specială: în cadrul acestuia, toate conflictele și problemele existente în memoria sau fantezia noastră pot fi puse în scenă și le putem vedea în acțiune.


Uneori judecăm personaje din filme care, în opinia noastră, fac o prostie. Ne gândim că, noi cu siguranță am fi procedat altfel, mai înțelept. Dar eroul filmului a făcut o prostie pentru că a fost copleșit de emoții, iar noi privim viața lui din exterior, fără a fi contaminați de emoțiile personajului. În psihodramă avem acces la ambele perspective din interior și din exterior, în calitate de observator, dar și în calitate de „trăitor”.


Istoria psihodramei este asociată, în primul rând, cu viața creatorului său, iar identitatea și cursul vieții lui Jacob Levy Moreno au afectat direct teoria și practica sistemului său psihoterapeutic. Există o serie de principii introduse de către J.L. Moreno, care sunt completări esențiale pentru alte abordări psihoterapeutice, cum ar fi valorificarea creativității, dezvoltarea utilizării intenționate a improvizației (spontaneitate), utilizarea dinamicii încălzirii, descrierea fenomenului tele, promovarea expresivității sinelui etc. Trei concepte interconectate ale lui Moreno – teoria rolurilor, teoria spontaneității și sociometria – constituie bază teoretică a psihodramei.

Teoria rolului

Plecând de la o situație concretă/metaforă/vis pe scena psihodramatică, „actorii„ (auxiliarii), adică membrii grupului, joacă roluri. Dar rolul în acest caz nu este o imagine, ca în teatru, ci acele trăsături și caracteristici pe care le vedem într-o altă persoană sau în noi înșine. În plus, „personajul principal” (protagonistul) acțiunii psihodramatice nu numai că explorează diferite laturi ale personalității sale, rolurile sale, ci și învață să le gestioneze. Pentru a juca rolurile psihogramatice nu este nevoie de pregătire sau experiență în actorie: participanții joacă rolurile cum le stabilește protagonistul sau cum sugerează psihodramatistul.


Atunci când cineva a avut o experiență pozitivă sau distractivă, cum ar fi să joace rolul vibrant al unui copil sau să joace pe cineva care este în mod clar prețuit, este foarte bine ca acea persoană să păstreze anumite aspecte ale acelui rol ‒ să identifice părțile din rol de care are nevoie și pe care și le dorește și să zăbovească un timp asupra lor. ‒ Marcia Karp


În anii 1920, plecând de la ideile din teatru despre rol (semnificația simbolică a sintagmei lui Shakespeare întreaga lume este un teatru l-a influențat profund pe Moreno și ca urmare el și-a definit activitatea psihiatrică psihiatria shakespeareană), Moreno a dezvoltat o teorie a rolurilor care depășea limitele metaforei teatrului. Iată câteva definiții ale rolului date de Moreno:

• rolul ‒ unitate comportamentală conservată;

• rolul ‒ unitate a experienței sintetizate care încorporează elemente intime, sociale și culturale;

• rolul ‒ formă de funcționare pe care un individ o adoptă la un moment dat, reacționând la o anumită situație în care sunt implicate alte persoane sau obiecte.

Definițiile evocă asocieri evidente din domeniul behaviorismului, cu excepția celei de-a doua, care se referă la un câmp mai vast de experiență, ce include nu numai manifestările externe, ci și dinamica internă a subiectului (experiențe, relații etc.). Categoriile principale de roluri includ rolurile somatice, mentale, sociale, psihodramatice și transcendentale.

Rolurile somatice (psihosomatice, somatopsihice) sunt corelate cu comportamentul unei persoane ca ființă vie (de exemplu, rolurile de a mânca, a avea relații sexuale, a sta pe un scaun).

Rolurile mentale sunt legate de sfera stărilor și proceselor intrapsihice. Așadar, putem vorbi despre rolurile de a se bucura, a suferi, a gândi, a înfrunta, a fi confuz etc. Aceste roluri acționează aproape întotdeauna ca și corelații ale altor roluri, influențând în același timp natura performanței lor.

Rolurile sociale sunt acele roluri în care o persoană acționează în raport cu alte persoane și instituții sociale (rolurile de prieten, frate, muncitor, șef etc.). Rolul social corespunde unui statut, caracterizat de o anumită stereotipie, deoarece sunt relativ independente de interpret. În același timp, o persoană poate, în anumite limite, să renunțe la rolurile vechi și să accepte altele noi, ceea ce în unele cazuri înseamnă auto-dezvoltare.

Rolurile psihodramatice sunt acele rolurile interne, ale sinelui care se bazează pe imaginație, amintiri și vise. Aceste roluri pot fi cooperante sau conflictuale în viața de zi cu zi sau pot apărea în perioadele de stres. Exemple de roluri psihodramatice sunt: sinele care este furios, sinele care este trist, sinele care observă, sinele care poate conține sentimente puternice etc.

Noțiunea de roluri transcendentale (integrative) a fost introdusă de Leutz (1994); este determinată de convingerea lui Moreno că o persoană deține relații și cu Cosmosul și este conectată cu aspecte superioare ale ființării. În această categorie se încadrează credințele religioase, etica, sentimente superioare și alte aspecte supraindividuale. Gama de roluri la acest nivel este vastă: cel care unește, cel care crează, cel care compătimește, cel care se sacrifică pe sine. Leutz oferă ca exemplu de rol din această categorie ‒ rolul lui Hristos, acceptat de Isus din Nazaret.

În mod normal, în fiecare moment al vieții (cu excepția etapelor inițiale de dezvoltare), o persoană acționează în limita acestor roluri. Ele se întrepătrund și se completează reciproc, deși într-o situație particulară, unele pot fi mai pronunțate decât altele.


Teoria rolului în psihoterapie și dezvoltare personală

Teoria rolului este pe larg aplicătă la cabinet, dar și în orice context de dezvoltare personală. Atunci când lucrăm asupra rolurilor: explorăm și observăm cum o persoană se raportează la un anumit rol și la nivelul său de spontaneitate, în timp ce el sau ea este în rolul respectiv în viața de zi cu zi. Ex. cât de confortabil mă simt în rolul meu de mamă? Cât de spontană, prezentă mă simt în acest rol? Apelez la acest rol doar în relație cu proprii copii sau este un rol care tinde să acopere și interfereze cu alte roluri? etc

Analiza roulului poate include:

• Preluarea rolului – atunci când analizăm roluri în care comportamentele sunt bine cunoscute și bine stabilite.

• Jocul de rol – când persoana are un anumit grad de libertate în experimentarea rolului. În cadrul terapiei și activităților de dezvoltare personală se apelează la jocul de rol pentru a exersa într-un cadru de încredere și sigur un anumit rol care apoi poate fi aplicat cu mai multă încredere în viața de zi cu zi.

• Crearea rolurilor – atunci când persoana are un grad ridicat de libertate și spontaneitate în crearea unui nou tip de rol.

Aici, observăm că teoria rolului a fost transformată de fapt în trei forme de acțiune: Preluarea rolurilor are loc în contextul conservării culturale sau a ceea ce a fost deja creat; jocul de rol este ceea ce se întâmplă pe măsură ce persoana încă nu este în mod natural spontană în acel rol, ci are nevoie de încălzire; și crearea rolului are loc atunci când persoana are un impuls și energie suficiente pentru realiza/trăi ceva nou.

Teoria Spontaneității

În viața de zi cu zi, folosim cuvântul spontaneitate pentru a ne referi la ceva neașteptat, neprevăzut, neplanificat. Psihodrama are o interpretare diferită, mai specifică a acestui concept. Potrivit lui Moreno, spontaneitatea:

- ne determină să reacționăm în moduri noi la situații „vechi”, repetitive sau recurente;

- ne oferă capacitatea de a alege cel mai potrivit răspuns pe care îl putem da într-o situație „nouă”.

De exemplu, dacă suntem în mod constant supărați și țipămatunci când cineva încearcă să ne învețe ceva despre viață - asta nu va rezolva problema. Dar dacă încercăm să reacționăm la remarcile spinoase într-un alt mod, în cele din urmă și atitudinea celuilalt se va modifica.


Moreno credea că, cu cât este mai ridicat nivelul de spontaneitate, cu atât este mai ridicați sunt parametrii ce denotă sănătatea mintală. Și cu cât este mai ridicat nivelul de spontaneitate cu tât este mai scăzut nivelul de anxietate.


Psihiatrul și psihodramatistul Adam Blatner spune că:

Spontaneitatea nu are nevoie să fie teatrală. Ea poate fi prezentă în felul cum gândeşti, te mişti, priveşti natura, dansezi sau cânţi la duş… Calităţile esenţiale ale actului spontan sunt o deschidere a minţii, o prospeţime a abordării, o dorinţă de a întreprinde acţiuni inovative şi o integrare a interiorului cu exteriorul.


O viziune asemănătoare asupra spontaneității are și psihodramatista Tian Dayton:

Spontaneitatea are loc atunci când între interiorul şi exteriorul fiinţei se produce o întâlnire uşoară şi liberă atât la nivelul gândirii, cât şi al acţiunii; eului real îi este facilitată exprimarea, psihodrama acţionând ca un mobilizator al rolurilor obosite, rigide şi depăşite. În familiile disfuncţionale, identitatea tinde să se solidifice şi se exprimă fie în repetiţii, manierism sau supraadaptare în raport cu situaţia. Spontaneitatea se află la mijloc. Este un răspuns adecvat, senin în comparaţie cu cerinţele, pregătind individul fie pentru acţiune, fie pentru non-acţiune.


Pentru a defini spontaneitatea în termeni legați de procesele neurobiologice, trebuie să plecăm de la definiția lui Moreno (1953): Spontaneitatea operează în prezent, în „aici și acum”; ea propulsează individul spre un răspuns adecvat la o situație nouă sau către un nou răspuns la o situație veche.


În mod uzual spontaneitatea este asociată cu starea de vioiciune, promptitudine, naturalețe promtă în atitudini și în comportament. Spontaneitatea, am putea spune că este o formă de energie care nu poate fi conservată, care există doar în momentul în care se manifestă, care operează doar în prezent, aici şi acum. Dacă nu este utilizată imediat, se pierde. Moreno, sublinia că spontaneitatea este o stare şi nu un dat. Ea poate fi cunoscută doar prin manifestările sale. Este cea care permite individului să se afle într-o stare de disponibilitate, care generează în el anumite efecte noi (emoţii, gânduri, acţiuni) şi îl conduce la anumite rezultate. Ea nu se conservă, ci se consumă pentru a face loc altor stări succesive de spontaneitate. Nu există rezerve de spontaneitate şi este important ca persoana să ştie să o gestioneze şi să se abandoneze în mod potrivit activităţii specifice pe care o are de îndeplinit. O cantitate fie excesivă, fie insuficientă de spontaneitate are efect perturbator.

Sociometria

Numărul interrelaţiilor dintre indivizi (în societatea umană) influenţează situaţia mondială într-un fel sau altul, oricât de slab. ‒ Jacob Levy Moreno


Cu toate că J. L. Moreno este recunoscut în special pentru definirea psihodramei, din punctul lui de vedere cea mai mare contribuţie a sa a fost sociometria ‒ ştiinţa dezvoltată empiric și care studiază relațiile interpersonale, observarea atracţiilor şi respingerilor la toate nivelele interacţiunii umane, de la familie, grup profesional, la societate, ţără, rasă. Sistemul de atracţii şi de repulsii, complexa reţea de inter-relaţii şi raportul obiectiv al calităţii, al intensităţii şi al tipului de conexiuni între oameni reprezintă obiectivul muncii unui sociometrist (odată cu crearea testului sociometric, conceptele de atracție și repulsie au fost înlocuite, respectiv, cu termenii de alegere și respingere).


Tian Dayton, în cartea sa The Drama Within: Psychodrama and Experiential Therapy (1994) scrie că sociometria, după Moreno, încorporează următoarele teze de bază:

Legea sociometriei: Cele mai înalte forme de organizare de grup evoluează din cele simple.

Legea sociodinamicii: Rezultatul alegerilor este în mod inegal distribuit între membrii grupului, indiferent de mărimea sau de tipul acestuia. (Grupurile tind să fie stratificate după criterii sociometrice mai de grabă decât după corectitudine).

Efectul sociodinamic: Există o distribuţie inegală a alegerilor între membrii unui grup – cei aleşi vor fi aleşi şi mai mult, iar cei izolaţi vor fi şi mai izolaţi. Indivizii populari vor acumula un surplus de alegeri dacă numărul de alegeri permis creşte.

Legea gravitaţiei sociale: Oamenii dintr-o comunitate vor migra către oamenii din altă comunitate în proporţie directă cu cantitatea de atracţie primită sau respinsă. Procesul de diferenţiere separă grupurile; procesul de comunicare le apropie.

Coeziunea de grup: Cu cât este mai mare numărul de perechi mutuale, cu atât va fi mai mare rata interacţiunii mutuale şi probabilitatea unei coeziuni înalte de grup.


În general, un test sociometric implică realizarea de către fiecare membru al unui grup a unei serii de alegeri și/sau respingeri în raport cu ceilalți membri ai grupului conform unui anumit criteriu (criterii). Formele în care se desfășoară alegerile și respingerile, precum și criteriile propuse, sunt foarte diverse și sunt dictate de specificul situației grupului și de obiectivele aplicării testului. O condiție importantă pentru o astfel de testare este motivația fiecărui membru în cunoașterea și schimbarea productivă a structurii socio-emoționale a grupului din care face parte; în aceste condiții procedura sociometrică este constructivă, servește la optimizarea sistemului relațional și la evoluția personală a fiecărui membru al grupului, iar alegerile și respingerile declarate pot fi de încredere.

Care sunt avantajele pe care le oferă psihodrama?

Psihodrama este o metodă de psihoterapie care se poate aplica în ședințele individuale (monodramă), dar mai ales în ședințele de terapie de grup. Care sunt avantajele lucrului psihodramatic în format de grup?


În primul rând, interacțiunea de grup facilitează identificarea mult mai rapidă a tiparelor de comportament și ajută la învățarea altor comportamente. De exemplu, creăm o situație în care grupul joacă rolul unei societăți sau al unor persoane care judecă. Protagonistului (presonajului principal) i se cere să reacționeze la situație în modul în care este obișnuit. Apoi, psihodramatistul și membrii grupului sugerează alte moduri de a reacționa. Protagonistul pune în acțiune ceea ce i se potrivește și reexperimentează situația, schimbându-și astfel atitudinea față de aceasta și învățând noi moduri de a reacționa.


În al doilea rând, lucrul în grup ajută la descoperirea aspectelor dureroase sau a blocajelor de care o persoană nu și-a dat seama până acum. Reproducerea unor situații din viața sa sau din viețile altor membri ai grupului îi poate provoca gânduri despre cât de important este un anumit subiect pentru el sau ea. Pentru dezvoltarea acestei abilități de autoreflecție în prihodramă se oferă un timp destinat sharing-ului: Ce emoții, gânduri, senzații în corp am avut în timpul lucrului într-o scenă psihodramatică sau atunci când eram în rolul de observator? Ce conținuturi interne personale au ieșit la suprafață și cu ce am rezonat eu din ceea ce s-a pus în scenă?


În al treilea rând, grupul oferă un mediu de susținere și de siguranță. Protagonistul nu călătorește singur spre locuri periculoase din lumea sa interioară, ci este înconjurat de oameni care îl sprijină și susțin. Acest lucru este important și pentru ceilalți membri ai grupului: toată lumea învață să gândească dincolo de sine.


În al patrulea rând, este o greșeală să credem că o persoană se vindecă doar atunci când lucrează individual. Participarea la poveștile altor persoane are, de asemenea, un mare impact: implicarea emoțională de a observa și de a juca o varietate de roluri diferite atinge semnificativ fiecare membru al grupului.

ce presupuine o ședință de psihodramă de grup?

O persoană, un membru al grupului vine cu o anumită solicitare, iar psihodramatistul (directorul de psihodramă) structurează ședința în jurul acesteia. Solicitantul devine protagonist, iar ceilalți îl ajută să reprezinte lumea sa interioară. Uneori, într-o ședință care durează 3-4 ore, se poate lucra cu mai mulți protagoniști. De obicei, într-un grup care lucrează în studio (un spațiu special amenajat care are o scenă/covor rotund, auditoriu/loc pentru observatori, recuzită etc.) sunt max. 10. Dar se poate lucra și cu grupuri mai mari 10-20 de persoane sau chiar 100 de persoane. De obicei, grupul de dezvoltare personală sau grupul terapeutic este format în urma unei selecții sau este format din persoane care au lucrat psihodramatic în format individual sau au experiență anterioară.

Cum arată o ședință individuală de psihodramă?

Ședințele individuale de psihodramă sunt asemănătoare celor de grup, în sensul că psihodramatistul mai întâi află starea cu care a venit clientul și află care au fost evenimentele care au avut loc în viața clientului de când nu s-au mai întâlnit. În funcție de posibilitățile și nevoile din acel moment, psohodramatistul/terapeutul îi propune o serie de activități adaptate acestora. Ședința durează doar 50-60 de minute, timp în care poate avea loc sau nu o reprezentație scenică în studio sau în cabinet cu ajutorul obiectelor. Nu există o ședință tipică de psihodramă individuală, însă psihodramatistul parcurge câteva etape esențiale.

Care sunt fazele unei sesiuni de psihodramă?

1. Încălzirea sau activarea psihodinamică

2. Luarea în sarcină sau contractarea unui obiectiv care poate fi explorarea unui model ineficient de comportament prin intermediul unei situații din trecut care a creat un obicei recurent de a reacționa într-un fel sau altul.

3. Acțiunea cu punerea în scenă cu ajutorul obiectelor și membrilor grupului, acțiunea scenică.

4. Integrarea presupune trăirea sau dobândirea unei alte perspective asupra conținuturilor care au fost abordate.

5. Sharingul cuprinde activarea observatorului intern care formulează concluzii despre ce s-a întâmplat și ce despre ce alte conținuturi interne au fost activate.

Este posibil lucrul psihodramatic (individual sau de grup) în online?

Bineînțeles că este posibil! În zilele noastre, platformele online, precum zoom, permite numeroase modalități interesante și antrenante de lucru online.

Lasă un comentariu


Lasă un comentariu


COPYRIGHT TATIANAMORARI.RO